استراتژی کاربردی: بایدها و نبایدها
کد مقاله : 1030-COCDG1418
نویسندگان:
زین العابدین شهادتی مقدم *
مرکز تحقیقات و آموزش تیرتاش، گلوگاه، ایران
چکیده مقاله:
مفهوم استراتژی در طول تاریخ با تمدن بشری رشد کرده و به تکامل رسیده است. امروزه اکثر سازمان‌ها و حتی حکومت‌ها برای پیشبرد اهداف خود به استراتژی متوسل می‌شوند. اما آیا راهی برای شناخت استراتژی خوب و بد وجود دارد؟ تضمین صددرصدی برای حصول نتیجه مناسب در یک استراتژی وجود ندارد، اما می‌توان شاخص‌هایی را مد نظر قرار داد. در استراتژی‌های بد توجه بیش از حد به اهداف بلند مدت، بی‌توجهی به اقدامات موثر، اهداف کوتاه مدت نامنسجم و استفاده از عبارات عوام‌فریبانه به چشم می‌خورد. می‌توان گفت که اساس استراتژی شامل تمرکز و بنابراین انتخاب است، این یعنی حذف برخی از اهداف بلند مدت به نفع برخی دیگر که این موضوع گاهی با مقاومت همراه می‌شود. استراتژی خوب شامل تشخیص موقعیت و مشکل، انتخاب سیستم راهنما و طراحی اقدامات متمرکز است. یک استراتژی قوی همواره از ابزارهایی برای موفقیت استفاده می‌کند. این ابزارها شامل اهرم، اهداف نزدیک، طراحی، مزیت و پویایی هستند.
کلیدواژه ها:
تمرکز، چالش، سیستم راهنما، هدف
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است