اهداف همایش

توسعه ایران آرمانی است اساسی و دیرپا. به‌خصوص از زمان انقلاب مشروطه، تلاش‌های جدی با اهداف و ماهیت متفاوت در جهت تغییر وضعیت کشور و حرکت به‌سوی آینده‌ای بهتر در قالب جنبش‌ها، شورش‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌های دولتی و انقلاب‌ها در ایران صورت گرفته است. در عمل، پس از گذشت حدود یک قرن؛ با نگاهی به وضعیت کنونی ایران می‌توان پذیرفت که تلاش‌های مذکور به نتیجه لازم دست نیافته است. در این رابطه، نقش عوامل مختلفی قابل‌طرح است اما یکی از مهم‌ترین موارد؛ بی‌توجهی و یا حداقل؛ ضعف در بهره‌گیری از ظرفیت‌های واقعی رشته‌های علمی در فرایند توسعه کشور است. یکی از این رشته، جغرافیا است. جغرافیا در ساده‌ترین تعریف به‌عنوان میان هماورد نیرو و ظرفیت‌های انسان و محیط، یکی از مهم‌ترین ابزارهای حرکت هر کشوری در مسیر توسعه است. این در حالی است که در کشور، توجه کافی به ظرفیت این رشته علمی در راستای اثرگذاری بر توسعه واقعی ایران نشده است. فقدان اثرگذاری واقعی جغرافیا در توسعه کشور را می‌توان با بررسی برنامه تدوین‌شده توسعه در قبل و بعد از انقلاب اسلامی و آثار آن‌ها بر پهنه سرزمینی ایران می‌توان سنجید؛ اما سال اساسی اینجاست که علت کم‌توجهی به ظرفیت‌های علم جغرافیا در توسعه ایران چه بوده است؟ در کنار نگاه‌های سیاسی و مشکلات اساسی در حکمرانی، بخشی از علت را شاید بتوان در خروجی علمی نظام دانشگاهی رشته جغرافیا در کشور دانست. آسیب‌های نظام علمی دانشگاهی جغرافیا مجموعه متنوعی از موارد را در برمی‌گیرد. شاید بتوان یکی از این موارد را، ضعف در ایده پردازی و ارائه آراء جدید، به‌روز و هم‌راستا با نیازهای توسعه کشور دانست. در کنار ارائه دستاوردهای علمی پژوهشگران جغرافیا در قالب مکتوبات علمی همچون کتاب، رساله، پایان‌نامه و طرح‌های اجرایی؛ برگزاری همایش‌های جغرافیایی می‌تواند نقش مهمی در همگام‌سازی تولیدات علمی دانشگاهی و نیازهای ضروری توسعه کشور دانست. در این راستا، مهم‌ترین اهداف برگزاری ششمین همایش ملی علمی سراسری دانشجویی جغرافیا را می‌توان به شرح زیر عنوان کرد:

 

 

  

ایجاد تعامل و همفکری میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته و گرایش‌های مختلف جغرافیا و سایر رشته‌های علوم انسانی سراسر کشور و هم­گرایی میان نیروهای جوان و فعال:

این همایش ازنظر ماهیت با همایش‌های معمول رشته جغرافیا در کشور متفاوت است. دلیل اصلی این تفاوت، تأکید اساسی بر بهره­گیری از ظرفیت دانشجویان در تمام فرایند برگزاری همایش است. در این راستا، نقش دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی (بنا بر نیاز) در بخش‌هایی همچون پشتیبانی، دریافت و داوری مقالات ارسالی، برگزاری همایش و برپایی نشست ها و کارگاه‌ها اساسی است؛ بنابراین، درنتیجه حضور پررنگ دانشجویان در بخش‌های مختلف همایش، می‌توان انتظار داشت که بستر مناسبی برای تعامل و همفکری دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی رشته جغرافیا و سایر رشته‌های علوم انسانی فعال در همایش ایجاد شود.

آشنایی با فعالیت‌های تحقیقاتی یکدیگر و ارتقا سطح علمی و انگیزشی آنان

با توجه به محورهای مطرح‌شده، حضور و ارائه دستاوردهای علمی دانشجویان رشته جغرافیا و سایر رشته‌های علوم انسانی فرصت کم‌نظیری را فراهم می‌آورد که طیف گسترده‌ای از پژوهشگران علوم انسانی کشور امکان آشنایی و همفکری در خصوص دستاوردهای علمی رشته‌های مختلف را در یک همایش واحد داشته باشند که این درنهایت می‌تواند منجر به ارتقا سطح علمی و ایجاد بسترهای جدید پژوهش‌های بین‌رشته‌ای در کشور را به محوریت جغرافیا فراهم نماید.

معرفی توانمندی‌های جغرافیا در عرصه‌های مختلف

رشته جغرافیا علاوه بر اینکه در گرایش‌های اصلی خود شامل جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی، جغرافیای سیاسی، اقلیم‌شناسی، ژئومورفولوژی و سنجش از راه دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی و آمایش سرزمین توانمندی‌هایی دارد، در ارتباط با دیگر رشته‌های علمی همچون گردشگری، جامعه‌شناسی، روانشناسی، اقتصاد، محیط‌زیست، علوم سیاسی، تاریخ و غیره نیز می‌تواند به‌صورت میان‌رشته‌ای، مشارکت نموده و دستاوردهای علمی نوینی در راستای توسعه کشور رقم بزند. همایش ملی علمی سراسری دانشجویی جغرافیا این امکان را فراهم می‌آورد تا محققان جغرافیا و سایر رشته‌های علوم انسانی، آخرین دستاوردهای علمی خود را ارائه نمایند.