تحلیل عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری شهرستان گلوگاه؛ با تکنیک SWOT و ماتریس QSPM
کد مقاله : 1007-COCDG1418
نویسندگان:
مرتضی حیدری *
دانش آموخته کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری - دانشگاه شهید بهشتی
چکیده مقاله:
تبلوریافتن گردشگری بعنوان یک نیاز، تبدیل شدن آن بعنوان بزرگترین صنعت خدماتی دنیا و تخصصی شدن گردشگری این فرصت را فراهم کرده تا هر مقصدی جهت بهره‌جستن از منافع حاصل از گردشگری امیدوار باشد. منطقه خزری شمال ایران واقع در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان که به طور عمده در ساحل جنوبی دریای خزر واقع گردیده است، با برخورداری از آب و هوای معتدل و مرطوب و چشم‌اندازهای زیبای ساحلی، جلگه‌ای و کوهستانی، مهمترین قطب گردشگری کشور به شمار می‌روند؛ با این حال سهم شهرستان گلوگاه در جذب گردشگر بسیار ناچیز است. در این پژوهش از روش ترکیبی، روش‌های پیمایشی، توصیفی و تحلیلی استفاده شده است. برای جمع‌آوری اطلاعات و داده‌های موردنیاز از بررسی‌های اسنادی و کتابخانه‌ای و مطالعات میدانی استفاده شده است، با توجه به اطلاعات به دست آمده به بررسی نقاط ضعف، قوت، فرصت‌ها و تهدیدهای توسعه گردشگری شهرستان گلوگاه پرداخته شده است و سپس برای تحلیل داده‌ها و تدوین استراتژی بهینه، از تکنیک SWOT و ماتریس QSPM استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که راهبردهای «شفاف‌سازی ضوابط و مقررات لازم در خصوص افزایش مشارکت بخش خصوصی در زمینه ساخت تجهیزات رفاهی، اقامتی، درمانی، خدماتی و جاذبه‌های انسان‌ساخت و در نهایت کاهش فاصله بین گلوگاه با سایر شهرستان‌های استان از لحاظ گردشگری - فراهم کردن شرایط برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شهرستان با توجه به برخورداری گلوگاه از شرایط اقلیمی مساعد، موقعیت جغرافیایی مناسب، جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی، ساخت برنامه‌های متنوع برای معرفی جاذبه‌های طبیعی، ورزشی، تاریخی و مذهبی شهرستان گلوگاه توسط رسانه ملی و استانی - برگزاری برنامه‌های فرهنگی، نمایشگاهی و جشنواره‌ای در راستای معرفی فرهنگ بومی جامعه میزبان مانند مراسمات مذهبی خاص شهرستان (دسته‌روی قوم بنی‌اسد) و افزایش آگاهی گردشگران برای حفظ منابع زیست‌محیطی - تدوین طرح گردشگری شهرستان گلوگاه به منظور افزایش تسهیلات بهداشتی، درمانی، خدماتی و رفاهی و مرمت آثار باستانی باقی‌مانده ادوار گذشته و همچنین تبلیغات گسترده برای معرفی جاذبه‌ها» به عنوان اولویت‌دارترین راهبردها جهت توسعه گردشگری شهرستان گلوگاه می‌باشد.
کلیدواژه ها:
توسعه، گردشگری، گلوگاه، SWOT، QSPM
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است