دانشگاه و توسعه محلی: مقایسه تجربه پروژه لاس نوبس در کاستاریکا با شهرستان گلوگاه
کد مقاله : 1108-COCDG1418
نویسندگان:
بهمن طهماسبی *
گروه جغرافیای انسانی، دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران
چکیده مقاله:
در دهه های اخیر توجه به اجتماعات محلی و ظرفیت های آن ها برای توسعه افزایش پیدا کرده است. اجتماع محلی، شبکه ای از اجتماعات مردمی با هویت، علایق و نظریه های مشترک در سطح محلی است که زمینه های شناخت، ایجاد فرصت و حمایت های دو سویه را برای تعامل متقابل فراهم می آورند. این رویکرد به دنبال استفاده از همکاری برای افزایش کارایی در فرایندهای توسعه محلی است. این رویکرد تلاش می کند تا کنترل تصمیم گیری در زمینه توسعه و منابع محلی را در اختیار گروه های محلی قرار دهد. این رویکرد در پی توانمندسازی مردم محلی از طریق به کار گیری سرمایه های اجتماعی و ظرفیت های محیطی است. دانشگاه ها در طول زمان نقش مهمی را توسعه جوامع ایفا نموده اند، بنابراین هدف از پژوهش حاضر واکاوی نقش دانشگاه در توسعه جوامع محلی است. روش پژوهش به صورت توصیفی تحلیلی و بر اساس هدف کاربردی است. جهت گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه ای استفاده شده است. در این پژوهش تجربه دانشگاه یورک کانادا در زمینه توسعه محلی در جنوب کاستاریکا(لاس نوبس) و اقدامات صورت گرفته در این پروژه مورد بررسی قرار گرفته است و در پایان به مقایسه آن با شهرستان گلوگاه پرداخته شده است. نتایج نشان دهنده وجود زمینه و شرایط لازم برای فعالیت های علمی دانشگاه تهران در راستای توسعه شهرستان گلوگاه است.
کلیدواژه ها:
لاس نوبس، دانشگاه یورک، شهرستان گلوگاه، دانشگاه تهران.
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است