واکاوی اثرات پروانه‌ای سوپرگرافیک های‌ شهری بر وفاداری گردشگران به مقصد (مورد مطالعه: شهر گلوگاه)
کد مقاله : 1136-COCDG1418
نویسندگان:
محمد تقی حیدری *1، مریم رحمانی2، سعید محرمی3
1گر.ه جغرافیا دانشگاه زنجان
2دانش آموخته جغرافیای سیاسی دانشگاه خوارزمی، مدرس دانشگاه زنجان
3دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه زنجان
چکیده مقاله:
شهر به‌عنوان اثر هنری که توسط ذهنیت‌ها و خواست‌های انسانی قرائت می‌گردد، هویت و اهمیت خود را از فضا و اتمسفر زمانی- مکانی‌اش دریافت و در ارتباط با زمینه‌اش معنا می‌یابد. شهر و منظر آن را نه می‌توان به یک امر کالبدی تقلیل داد که مستلزم ذهنیت شناسنده باشد و نه امری ذهنی که فارغ از جنبه کالبدی شکل‌گرفته باشد. با این رویکرد آبشخور نظری پژوهش حاضر؛ کنشگری سوپرگرافیک شهری بر وفاداری گردشگران به مقصد در شهر گلوگاه است تا به اتکای مفاهیم و پیکربندی تئوریکی و عملی آن، بیش‌ازپیش به حوزه‌ی مطالعات برنامه‌ریزی شهری غنا بخشد. در این راستا پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت و روش توصیفی- تحلیلی و به لحاظ قلمرو زمانی، مقطع حاضر (مرداد 1398) بوده است. با توجه به غیربومی بودن محققین، از نمونه‌گیری غیر احتمالی به روش نمونه‌گیری باز و به‌نوعی از نمونه‌گیری آسان استفاده شد و در مورد حجم نمونه نیز با توجه به محدودیت حاکم بر فضای تحقیق تعداد 30 پرسشنامه (نیمه ساختاریافته) در بین گردشگران ایرانی حاضر در شهر گلوگاه توزیع و تکمیل گردید. در این بررسی برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها به فراخور نیاز تحقیق از نرم‌افزار اس پی اس اس برای آماده‌سازی و از مدل معادلات ساختاری به‌منظور پردازش داده‌های موردنیاز استفاده گردیده است. نتایج تجزیه نشان داد درزمینه متغیرهای استفاده از سوپرگرافیک های شهری؛ شاخص «نوع و ماهیت استفاده (محتوا)» با ضریب بتای 1 بیش‌تر از شاخص «کمیت استفاده» با ضریب بتای 0.23 بر وفاداری گردشگران به مقصد جامعه آماری تأثیر داشته است. درنتیجه می‌توان گفت که کمیت استفاده از سوپرگرافیک های شهری تأثیری چندانی بر وفاداری گردشگران به مقصد در شهر گلوگاه نداشته، بلکه محتوا و نوع استفاده از آن‌که تبدیل به ذهن می‌شود، مهم است.
کلیدواژه ها:
واژگان کلیدی: سوپرگرافیک های‌ شهری، وفاداری، گردشگران، توسعه گردشگری، گلوگاه.
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است