مدلسازی آسیب‌پذیری لرزه ای ساختمانهای شهری و شبکه معابر شهری با استفاده از روش میانگین وزندار مرتب شده (OWA) (منطقه 6 تهران)
کد مقاله : 1156-COCDG1418
نویسندگان:
نجمه نیسانی سامانی *1، یاسمن اسدی2، کیوان عزی مند3
1دانشکده جغرافیا
2سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران
3سنجش از دور و GIS دانشگاه شهید بهشتی
چکیده مقاله:
با توجه به رشد شهرها و افزایش شهرنشینی، وقوع حوادث طبیعی مثل زلزله می تواند خسارات وتلفات سنگینی را ایجاد نموده و توسعه شهرها و کشورها را دچار وقفه نماید. شبکه معابر شهری از مهمترین شریانهای حیاتی شهرها محسوب می‌شود که مخصوصا بعد از بحران در عملیات امداد و نجات و تخلیه مجروحان و آسیب دیدگان تاثیر بسزایی دارد. هدف از انجام این تحقیق تعیین میزان آسیب‌پذیری ساختمان‌ها و شبکه معابر شهری به منظورتحلیل و ارزیابی آسیب‌پذیری و شناسایی مناطق و بافتهای آسیب پذیر شهری با در نظر گرفتن و یا بدون در نظر گرفتن عدم قطعیت است. در این راستا با رویکرد، میانگین وزن دار مرتب شده، نقشه آسیب‌پذیری ساختمان‌ها و شبکه معابرشهری حاصل شد. روش مورد استفاده در این تحقیق میانگین وزن دار مرتب شده است که علاوه بر ورود اطلاعات کیفی به مدل تصمیم گیری، مشکل تصمیم گیری در فضای عدم اطمینان را حل کرده و انعطاف پذیری بالایی نسبت به دو روش دیگر دارد. محدوده مورد مطالعه در این تحقیق منطقه 6 شهر تهران است. این منطقه به عنوان یکی از مناطق مهم شهر تهران، متاثر از چهار گسل بزرگ تهران است و در نتیجه به طور مداوم بر اثر خطرات ناشی از زلزله تهدید می‌شود. در این تحقیق آسیب‌پذیری با درجات ریسک‌پذیری متفاوت است که به پنج طبقه بسیار زیاد، زیاد، متوسط، کم و بسیار کم، تقسیم ‌شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که در سناریوهای طراحی شده در خوشبینانه‌ترین حالت 14 درصد و در بدبینانه‌ترین حالت 1 درصد ساختمانها آسیب‌پذیری بسیارکم دارند همچنین میزان آسیب‌پذیری شبکه معابر شهری بیانگر این است که در خوشبینانه ترین حالت 12 درصد و در بدبینانه ترین حالت 9 درصد معابر در وضعیت بسیار مناسب قرار دارند.
کلیدواژه ها:
مدل سازی، آسیب‌پذیری لرزه ای، ساختمان های شهری، شبکه معابر، OWA
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است